På vei tilbake fra Breielvtinden av ryggen.

Til Breielvtinden via vakre fjellrygge

av Kenn Løkkegaard

For 3 uker siden la jeg ut en video fra min tur til Breielvtinden 749 moh., hvor jeg løp til toppen via Forsvasstinden og Jubelbakktinden. Jeg tenkte jeg ville skrive litt flere ord om turen, og vise frem bildene jeg tok underveis, for det var en utrolig vakker fjelltur!

Første stopp Forsvasstinden

Turen startet fra en liten parkeringsplass mellom Gjerstad og Rise, hvor jeg løp inn i Sydalen langs Sydalselva. Jeg holdte meg på venstre side av elvan hele veien, mens jeg fulgte traktor-stien inn til 200 meters høyden. Herfra sprer stien seg i litt forskjellige retninger. Du følger stien videre mot Gryttingsdalen, men etter et liten vatnet tar du av mot høyre av en ny sti, som fører deg videre opp mot Forsvasstinden. Før Forsvasstinden kommer du til en heia (ukjent navn) i ca. 400 meters høyden. Her kan du velge å løpe mot Jubelbakktinden (venstre) eller til høyre mot Forsvasstinden. Jeg valgte det siste, da jeg elsker å løpe over smalle fjellrygge.

Løper opp det siste stykke til Breielvtinden. Sjekk utsikten, helt utrolig vakkert!

Oppe på Forsvasstinden er det en helt fantastisk utsikt i alle retninger! Til høyre ses toppen Skata 736 moh. og på min venstre hånd Jubelbakktinden, Breielvtinden, Dalbotntinden, Storåbåtsegga, ja uendelig fjelltoppe så langt øyet rekker. Jeg fortsatte av ryggen mot Jubelbakktinden, et helt fantastisk parti, litt teknisk, men ikke noe vanskelig. En god blanding av lett klatring og løp.

Her ses fjellryggen fra Breielvtinden til Skata. Helt magisk!

Ryggen fra Forsvasstinden går lett nedad, og for å komme til toppen av Jubelbakktinden 700 moh. må du gå ytterligere 150 høydemeter. Fra Jubelbakktinden følger du lett ryggen videre til Breielvtinden. Her må du igjen litt ned, for så å gå opp igjen ca. 100 høydemeter til toppen.

Breielvtinden – magisk utsikt!

Fra toppen av Breielvtinden 749 moh. har du igjen en helt fantastisk utsikt i alle retninger. Er vel den beste utsikt jeg har opplevd på Langøya. Utsikten fra Skata er også helt magisk, men på Breielvtinden er fjellanskapet mere kompakt og tett, hvilket gir en litt større ut-av-kroppen opplevelse.

Storkoser meg på baksiden av Breielvtinden.

På denne turen planla jeg at komme tilbake helgen etter, for å utforske mere av fjellandskapet i retning Eidsfjorden. Her er det vakkert fjell med en utrolig bratt fjellside. Det fjell kunne jeg godt tenke meg å oppleve på tettere hold.

Fra Breielvtinden løp jeg ned av samme vei jeg var kommet opp, enkelt og greit.

Lenke til workout: Breielvtinden (Movescount)

På vei ned med utsikt til Hinnøya og Møysalen.