Råmarka-bjerg-trailløb-1

En flot aftentur i bjergene

av Kenn Løkkegaard

Efter mit morgenløb på Blåheia sidste uge, så har jeg fået en enorm lyst til at løbe på nye bjergtoppe. En kombination af at jeg nu er begyndt mine forberedelser til Tromsø Skyrace for alvor og planlægning af min løbetur på tværs af Langøya over bjergene, så er mit blik igen faldet på landskabet på Langøya. Indgangen til dette enorme bjerglandskab går via grusstien ind mod Råmarka, hvor der er ligger en masse hytter spredt. Jeg har brug for masser af kilometre og højemetre for tiden de næste 2 uger, og løberuter ind her kan give mig det.

Igår aftes tog jeg så turen ind til Råmarka, og løb ad små snørklede stier med retning mod bjerget Storbåtsegga 638 moh. Målet var dog ikke Storbåtsegga, men i stedet bjergkæden som går langs Langøya mod nord på østsiden af øen. Det er denne vej jeg skal når jeg skal fra Sandnes til Sortland (eller omvendt). Jeg har tidligere været på toppen af Storbåtsegga, men aldrig gået videre på østsiden af øen. Det fik jeg så gjort i dag, og kom da også op på en top, som jeg ikke kan finde navnet på (intet skilt på toppen eller på et kort på internettet). Fra denne top fik jeg et rigtig godt billede af hvad der venter mig, og at turen ikke er helt bliver peace of cake. Turen herfra bliver på en ret så «skarp» bjergryg et godt stykke tid, så må være ekstra forsigtig. Jeg kunne også se toppene Forsvasstinden 638 moh. og Skata 744 moh. længere fremme, som jeg begge har været oppe på og er godt kendt på.

Jeg tog en slurk vand mens jeg nød den utrolig smukke udsigt. Mens jeg stod på toppen, så jeg mod Storbåtsegga og videre henad bjergkæden som går mod vest på Langøya. Længere ude kunne jeg se bjergtoppen Småtindan 680 moh, utrolig flot og indbydende. Fra denne top ville jeg få en fantastisk udsigt ud mod Eidsfjorden. Jeg besluttede mig for at jeg skulle prøve at nå den den top på tirsdag morgen inden arbejde, men her måtte jeg stå tidligere op end normalt for at have en chance for at nå det.

Efter 5 min. tid vendte jeg om og satte fart nedad. I den senere tid har jeg prøvet at øge tempoet på vejen tilbage til bilen, for at få lidt race ind i løbeturen. Før i tiden har det udelukkende været «hygge» løb, men må også presse mig selv og se hvor mine grænser er, når nu jeg skal konkurrere og udvikle mig.

Distance: 12,2 km. | Højdemeter: 525 m.

Råmarka-bjerg-trailløb-5Råmarka-bjerg-trailløb-sne-4Råmarka-bjerg-trailløb-2Råmarka-bjerg-trailløb-3Råmarka-bjerg-trailløb-1