På vei ut på eggen, opp mot Fuglen.

Fjelltoppen Fuglen 874 moh. – ikke lett!

av Kenn Løkkegaard

I slutten av mai måned prøvde jeg å nå fjelltoppen Fuglen 874 moh., et utrolig vakkert fjell som jeg har betraktet fra avstand i lang tid. Det er et fjell jeg har studert i månedsvis når jeg kjører til og fra jobbet mitt. Som jeg så det kunne toppen nås på 3 forskjellige måter, hvor jeg selvfølgelig ville prøve meg på den vanskeligste løyper.

Løyper til fjelltoppen Fuglen.

De 3 løyper til fjelltoppen Fuglen.

Jeg gjorde et forsøk på løyper nr. 3 (som ses på bildet ovenfor). Fra avstand ser denne løyper «lett» ut, selvom den er luftig. Det som tiltrakk meg ved løyper nr. 3, var den utsikt jeg ville ha inn mot Fiskefjorden og de vakre fjelltopper på min høyre hånd.

Ingen sti

Jeg parkert nedenfor til høyre for grus anlegget og løp opp på dens høyre side. Det var ingen sti her, så tok den igjennom høyt gress, buske, treer, lyng, sten osv. Da jeg kom på øvresiden av grus anlegget var det egentlig bare å ta den direkte vei opp. Her var det også en masse stenpartier, egentlig ikke noe fint, men kom meg nå rask opp og det var motiverende.

Jeg kom meg opp til toppen Rødsandheia 664 moh., hvoretter den egentlig utfordring gjensto, den luftig fjellrygg opp til Fuglen. Første del av eggen gikk lett som en lek, men så ble det mer teknisk og luftigere. Plutselig kom jeg til en klippetopp, hvor det gikk rett ned på den andre side. Jeg sto og så meg rundt, var det mulighet for å gå ned på høyre eller venstre side for så å komme meg opp igjen. Det så ikke slik ut. Jeg måtte antakeligvis løpe hele veien tilbake igjen til 300 meters høyden og inn i Gårdsdalen og rett opp til toppen. Det var typisk! Jeg hadde ikke tid til å ta denne «omvei», så jeg snudde og løp tilbake til bilen.

Vil til toppen!

At jeg tok rute nr. 3 var selvfølgelig et sats, men jeg liker å ta litt alternative veie fremfor den innlysende. Selvom jeg ikke kom meg til fjelltoppen Fuglen denne gang, så har jeg absolutt ikke oppgitt det. Jeg vil til toppen! Så neste gang, «går» jeg opp den mest vanlige vei, og forhåpentligvis går det an å fortsette videre over fjellene på den andre siden.

Her er litt bilder fra fjellturen:

Djupfjorden på Hinnøya

Djupfjorden – på veien til startstedet

Løper opp mot Fuglen

Nyter utsikten fra fjellryggen på Rødsandheia

På vei ut på eggen, opp mot Fuglen.