Hallartinden-trailløb-test-op

Forberedelserne til Hallartinden Max

av Kenn Løkkegaard

På lørdag d.13 juni kl.12 skal jeg deltage i årets Hallartinden Max for første gang. Løbet er et modbakkeløb på ca. 3,66 km. med 500 højdemetre, med start 9 moh. og målstreg på toppen 530 moh. Bjerget Hallartinden er et utrolig populært bjerg at gå til toppen på for mange, og jeg personligt har vel været forbi toppen 20-25 gange.

Da jeg er en mere langdistanceløber end én modbakkeløber, så har jeg måttet bruge lidt tid på at forberede mig specielt til denne type løb. Løbets bedste tid er 24:06min, som blev sat sidste år af en polak.
Jeg har vel gennem de sidste 3 ugers tid testløbet ruten 4-5 gange, hvor jeg har afprøvet lidt forskellige ting. Ved alle mine testløb har jeg desværre ikke haft den bedste optakt. Enten har jeg måttet løbe ruten for tæt på et måltid eller kl.5 om morgenen, eller som var tilfældet ved første testløb, at jeg havde løbet en lang tur dagen før og ikke haft nok restitutionstid.

Der var dog en enkel aften, og det var mit sidste testløb (fredag sidste uge) hvor alt flasket sig og jeg følte mig totalt ovenpå. Efterhånden som testløbende har pågået, så har jeg fundet et godt drive, et tempo hvor jeg næsten kan præstere at løbe hele vejen til toppen. Det er kun de sidste 50 meter hvor det kniber med at holde tempoet, her må jeg desværre gå lidt (i så højt tempo jeg klarer naturligvis). Det positive ved mit sidste testløb var, at ikke nok med at jeg kunne holde mig løbende, så følte jeg også at jeg havde mere energi at tage af, jeg følte overskud og var ikke helt udkørt da jeg nåede toppen. Mit mål er at komme under 30 min., og det irriterer mig grænseløst at jeg ikke har kunnet klare det under mine testløb. Dog skal det siges at ved mine to sidste løb på Hallartinden, der har løberuten været med start fra min egen hoveddør og ikke fra den officielle startlinje. Fra mig selv af, er der 4,11 km. til toppen, dvs. ruten er ca. 400m. længere end løbet. D.1 juni satte jeg personlig rekord med en tid på 33:15min til toppen, og følte at målsætningen om at komme under 30 min. absolut er tilstede.

Efter d.1 juni begyndte jeg at blive lidt småtræt af at løbe den samme rute hele tiden, og har siden da kun løbet den 1 gang en tidlig morgen kl.5, hvor jeg tog det stille og roligt opad.

Efter mine 4-5 testløb føler jeg mig utrolig godt forberedt. Jeg ved nogenlunde hvor hårdt jeg skal lægge ud, hvor jeg skal holde min pace, hvor jeg kommer til at arbejde mentalt og ikke mindst hvor jeg skal give alt hvad jeg har i mig. Planen er lagt. Nu er jeg spændt på at se om planen holder, eller om jeg bare må glemme alt og improvisere udfra hvad de andre løbere gør.

Forberedelserne i denne uge har bestået af et let løb tirsdag aften i skoven på 12,2 km. i øsende regnvejr, og derudover 2 lette styrketræningspas mandag og torsdag (let cykling). Derudover har jeg været ude på lidt gåture med familien. I modsætning til Ulvøyløpet sidste år i september hvor jeg trænede og løb får hårdt op til løbet, så har jeg denne gang sørget for at træningen i ugen op til har været så let som muligt, for at benene skal være 110% klar til at give den max gas på «game-day».

Sidste weekend (søndag) tog jeg mig en længere løbetur i bjergene, som indeholdt en hel del klatring og hiking. Som jeg nævnte tidligere begyndte jeg at blive træt af at løbe den samme rute om og om igen, og trængte derfor til nye inputs, stimuli og udfordringer. Turen i søndags gik derfor over 2 toppe Forsvasstinden 642moh. og Skata 740moh. Det var første gang jeg nogensinde tog turen fra Forsvasstinden til toppen af Skata via bjergryggen, som ikke er helt ufarlig. Her kom jeg virkelig ud på noget af et klatringseventyr, en ret så ukendt verden for mig og var da også tæt på at vende om, men jeg ville til toppen! Og til toppen kom jeg. Der vil komme et eget indlæg om denne tur en gang i næste uge, som også vil indeholde video.

I søndags skete der også en tragisk hændelse, min farfar døde efter en længere periode med kræft. Jeg har ikke mulighed for at være tilstede ved bisættelsen i Danmark af praktiske årsager, og Hallartinden Max har nu gået hen og fået en hel særlig betydning for mig. Jeg vil løbe røven ud af bukserne til ære for min farfar og forhåbentligvis vil tiden ikke bare være under 30 min, men under 29 min.

Hallartinden-trailløb-test-startHallartinden-trailløb-test-opHallartinden-trailløb-test-trætHallartinden-trailløb-test-termometerHallartinden-trailløb-test-udsigtHallartinden-trailløb-test-top