Thumbs up for en vakker fjelltur til Brokløystinden

På Brokløystinden for første gang

av Kenn Løkkegaard

I dag var jeg på Brokløystinden 562 moh. for første gang. Det var egentlig meningen at jeg skulle ha tatt denne turen og fortsette videre til Middagsbogtinden og Viktinden siste år, men nådde dessverre ikke det. Det er ingen hemmelighet at jeg har en liten forkjærlighet til fjellene over på Hinnøya, så jeg tenkte jeg ville være litt tidligere ute i år selv om det fortsatt ligger en del snø igjen.

Brokløystinden 562 moh.

Brokløystinden er en utrolig fin topp, som er lett å komme til om sommeren, men allerede under våren er det mulig å gå opp hvis ikke man er redd for å gå i litt snø underveis.

Det er kun 1,8 km. fra den lille parkeringsplass ved Djupfjord brua til toppen. Det betyr selvfølgelig også at det går litt bratt opp hele veien. Det er dog et parti midtveis, hvor det er ganske flatt og her lå det fortsatt snø igjen da jeg gikk til toppen.

Det betydde også at jeg ikke gikk av den «offisielle» sti, da jeg pga. snøforholdene «mistet» den. Da det var min første tur til toppen endte jeg med å gå mere på venstre side av fjellet, hvilket sikkert ikke gjør den store forskjell om sommeren. Men når det fortsatt ligger snø igjen kan det være vanskelig å nå toppen pga. store mengder snø og hardt is på bratte partier, som gir skreddfare og ikke minst fare for å miste fotfeste og skli ned.

På vei til Brokløystinden. Djupfjorden i bakgrunnen.

Flott utsikt

Etter 10 min. hvor jeg prøvde å nå toppen via den bratte side i snø og isglatte partier, bestemte jeg meg for å gå ned igjen og opp igjen via den «riktige» sti.

Hvis du følger ryggen på fjellets høyre side, så er det ikke noe problem å komme seg til topps. Det er litt sten underveis, men ingenting å bekymre seg om.

På toppen får du en nydelig utsikt ned i Djupfjorden og Kløfttinden, som virkelig har fanget min oppmerksomhet. Den har jeg lyst til å bestige! Ellers har du en panorama av en utsikt til resten av fjellene rundt Møysalen, til Sortlandssundet, Langøya og fortsetter du til Middagsbogtinden, så får du utsikt til hele Sigerfjorden.

Nyter utsikten fra ryggen mellom Brokløystinden og Middagsbogtinden.

Neste gang blir det Middagsbogtinden og Viktinden

Jeg fortsatte ikke videre til Middagsbogtinden og Viktinden. Det var heller ikke planen denne gangen. I dag var planen å komme seg opp til Brokløystinden, få overblikket over terrenget, og så vil jeg vente til snøen er smeltet mere bort før jeg går hele turen til Viktinden og tilbake igjen. Hvem vet, kanskje jeg velger å fortsette videre til Djupfjordtindan 829 moh. og videre til Breditinden 835 moh.

Det er det som er så fett med fjellene i Vesterålen, de er så «lett» tilgjengelig, hvilket gjør at (nesten) alltid kan fortsette til neste fjelltopp og neste… og neste…. og neste. The playground here is endless!

Rute for fjellturen finner du her: http://www.movescount.com/nb/moves/move156095278