Et herlig fjellrygg parti. Storkoset meg her!

På Nilssvensktinden og Motinden – Hadseløya

av Kenn Løkkegaard

I helgen var jeg over fjelltoppene Nilssvensktinden 549 moh. og Motinden 625 moh. på Hadseløya. Planen var ellers å ta turen over på Hinnøya og gjør et nytt forsøk på å nå toppen av Reinspælen 1118 moh., eller som en plan B ta turen Brokløystind 562 moh, Middagsbogtinden 718 moh. og Viktinden 689 moh.

Plan C

Da jeg våknet kl.5 lørdag morgen, så jeg fra soveromsvinduet at det var gråt ute og skyene lå lavt over fjelltoppene på Hinnøya. Værmeldingene sa oppklaring og bedre vær ut på dagen, men hjalp meg ikke, da slike turer må tas først på dagen for meg. Når jeg skal på fjelltur på Hinnøya må jeg påregne en del transporttid frem og tilbake, og være tilbake i fornuftig tid så jeg også får tid sammen med familien resten av dagen. Planlegger alltid slik at jeg er tilbake igjen i 12-tiden.

Hele helgen hadde de meldt mye vind, helt opp i 18 m/s, og søndag formiddag drittvær og blæsende. Tror det er første gang jeg noensinne har måtte legge en plan C, så det var det jeg gjorde.

På vei opp mot Nilssvensktinden

Nilssvensktinden og Motinden

Hadde 2-3 timer til rådighet ut på ettermiddagen om lørdagen, hvilket også var tidsrommet hvor det var meldt finest vær hele helgen. Jeg planla derfor en tur til Nilssvensktinden 549 moh. og Motinden 625 moh. på Hadseløya. Har kun vært på disse to topper en gang før, siste år i forbindelse med at jeg gikk over hesteryggen fra Storheia. I lørdags tok jeg den raskeste og mest direkte vei opp via Bervika. De første 100-150 meter opp er den rene jungel, og er vel først over 300 moh. at stien blir lett og fin å gå på. Herfra gikk og løp jeg skiftesvis opp til toppen.

På vei mot Motinden

Et herlig fjellrygg parti. Storkoset meg her!

Da jeg kom til Nilssvensktinden var resten av fjellturen en lek på fine stier. Jeg kom meg til Motinden via fjellryggen, og selvom det blåste helt vilt, så kunne jeg heldigvis løpe i læ på venstre side av fjellsiden. Jeg hadde 10-15 min ekstra på meg da jeg kom til Motinden, så fortsatte litt lengre ut mot Seterfjellet, som egentlig var min opprinnelig plan å nå. Pga. jeg hadde gått feil på vei opp (hadde gått opp av fjellsiden for tidlig), så hadde jeg mistet litt unødig tid på det.

Løper på fjellryggen med Motinden i bakgrunnen.

Fjellturen ble helt okay, men hadde hele tiden en litt flat fornemmelse i kroppen, da jeg virkelig hadde hatt lyst til å ta turen over på Hinnøya denne helg. Til neste helg er det Lofoten High5 i Svolvær, hvilket jeg naturligvis ser frem til. Krysser fingrer for fint vær, men værprognosene ser ikke bra ut med regn og skyet vær. Men her i nord kan været skiftet fra dag til dag, så håper på det snur.

I den kommende uke blir det morgenløp til Hallartinden tirsdag og torsdag, innen turen går til Svolvær med Hurtigruten fredag ettermiddag.

Her finner du tracking av lørdagens fjelltur over Nilssvensktinden og Motinden: http://www.movescount.com/moves/move120261808