Løper det siste stykke opp mot toppen og stenmerket.

Reinspælen 1118 moh. – svært teknisk terreng

av Kenn Løkkegaard

For en uke siden, gjorde jeg mitt andre forsøk på å nå toppen av fjellet Reinspælen 1118 moh. Ved mitt første forsøk for 1,5 måned siden måtte jeg snu pga. tåke og lave skyer som ga dårlig sikte. Denne gang var det meldt fint vær, så var utrolig giret på å nå toppen. Og til topps kom jeg!

Reinspælen – Summits of my life

Reinspælen er på min liste over spesielle fjelltopper, som jeg har ekstra stor lyst til å bestige. Å komme til topps på dette fjellet vil betydde utrolig meget for meg. Kan vel sammenligne den med fjelltoppen Fuglen, som jeg besteg tilbake i juli måned.

Siste helg var vel også noe nærmere siste sjanse for å gjøre et forsøk, idet været blir mer ustabilt og kaldere nå. I tillegg blir det senere og senere lyst om morgenen, hvilket gir meg kortere tid til å nå fjelltopper som er vanskeligere å komme til. Jeg kan selvfølgelig løpe med hodelykt i starten inntil det blir lyst, men på ukjente plasser som Reinspælen har jeg ikke lyst til det. Hadde det vært en fjelltur hvor jeg var kjent og med sti, så hadde jeg ikke hatt noe problem med å løpe i mørke. Men forbi jeg ikke er særlig kjent med Reinspælen og vet det ingen sti er på turen, så ville jeg ikke ta den sjanse. Her er det mye løping, klatring og gåing i vilt terreng, så her ville jeg gjerne ha den fulle oversikt.

Brukte kun 4,5 time!

Jeg har lest meg frem til at det påregnes 9 timer til fjellturen Reinspælen 1118 moh. opp og ned via Trolldalen. Jeg brukte 4,5 time, hvilket jeg er kjempe fornøyd med. Hadde det ikke vært fordi jeg boomet 2 ganger på vei opp den bratte fjellside inne i Trolldalen, så var tiden sikkert blitt 4 timer eller litt under. Da jeg kom ned etter mitt andre forsøk, var jeg begynt å oppgi da jeg så tiden begynte å renne ut. Konen skulle i et bryllup senere på dagen og jeg måtte derfor være hjemme kl.12:30. Var også stått opp kl.4:30 om morgenen, for i det hele tatt å ha en sjanse for å nå det toppen og ned igjen.

Utsikten inne fra Trolldalen.

Jeg tenkte, «det kan ikke være riktig det her!». Selvom tiden egentlig viste at jeg måtte snu, så valgte jeg å fortsatte litt lengre rundt fjellsiden, og vupti så fant jeg «stien». Sti og sti er så meget sagt. Kunne i hvert fald fornemme en løyper og se linjen opp til fjellryggen, så jeg kunne fortsette videre opp til toppen. Var utrolig usikker på om jeg kunne nå til topps og ned igjen og hjem innen kl.12:30, så skyndte meg alt det jeg kunne.

Det siste stykke opp mot fjellryggen var det igjen en masse sten, og det begynte for alvor å gjøre vondt i min storetå. Jeg har forbinding om storetåen, da hele neglen sitter løst, og når jeg skal over et terreng med masser av sten så merkes det godt!

Da jeg kom opp på selve ryggen, ble det hele en lek, og jeg storkoset meg opp til toppen. Her er det god variasjon mellom løp og lett klatring, og til tider herlige luftige partier. Var vill med det!

Toppen av Reinspælen.

Jeg nådde kun å nyte utsikten fra toppen i små 10 min. innen jeg skyndte meg ned igjen. Det var ingen tid å spilde, og da jeg kom ned til bilen var jeg utslitt. Hadde hatt konstant fokus på hvert steg jeg tok, og presset meg selv hele veien ned. Men var ikke lett når det gjorde vondt i foten for hvert skritt jeg tok. Det var især partiet over sten og klipper inne i Trolldalen, som var frustrerende når man har dårlig med tid. Var jo den rene labyrint!

Fjellryggen er imponerende!

Til tross for tidspresset, så synes jeg at Reinspælen er en helt fantastisk fjelltur. Terrenget er utfordrende, men har man tid, så skal man ta turen! Utsikten fra toppen er helt magisk! Jeg kunne blant annet se helt til nasjonaltfjellet Stetind.

Utsikt til fjellryggen fra Reinspælen.

Står her på Reinspælen og ser over på «plateuen» hvor jeg kom fra.

Det var godt teknisk terreng på fjellryggen hele veien opp til toppen.

Jeg ville ønske jeg ikke hadde boomet 2 ganger på vei opp, for så hadde jeg hatt mer tid på toppen. Jeg hadde virkelig sett frem til å løpe og leke på selve fjellryggen, men det fikk jeg dessverre ikke anledning til. Jeg fikk en liten forsmak på det på vei opp til topp, men fjellryggen er jo mye mye lengre! Bortsett fra fjellryggen opp mot Hamperokken i Tromsø, så tror jeg ikke at jeg har sett en så flott fjellrygg før i min tid som fjelløper. Håper det blir anledning til virkelig å prøve krefter med ryggen til neste år.

Her er lenke til kart, GPS og ruten fra fjellturen (Movescount): http://www.movescount.com/moves/move123390434