Løper på fjelltoppen Kvalsauktinden.

Magisk morgen – Kvalsauktinden 767 moh.

av Kenn Løkkegaard

Igår morges var jeg tilbake i fjellene etter 3 dagers restitusjon ovenpå den hårde og lange fjelltur fra Sandnes til Sortland. Turen gikk til Kvalsauktinden 767 moh. på Hinnøya. Sikke et vær, sikke en varme! Det er første gang i år, at det har vært så varmt, at jeg har kunnet løpe i korte shorts og tank topp så tidlig om morgenen. Jeg sto opp kl.4:20, og da var det allerede 10 grader!

God energi og overskudd

Kl.5:30 sto jeg klar inne i Osvolldalen, klar til å løpe opp til første fjelltopp Strandheia 647 moh. og videre til Kvalsauktinden som jeg aldri har vært på før. Turen opp til Strandheia kjenner jeg som min egen bukselomme, og har tidligere syntes at stien opp her er rett så kjedelig. Men i morges var stien opp langt fra kjedelig.

Om det var det gode været, eller tanken om at nå en ny fjelltopp som gjorde utslaget vet jeg ikke, men hadde helt fantastisk energi og overskudd hele veien opp. Benene føltes friske og trettheten og de tunge ben jeg hadde hatt etter de 42,25 km. (med 3038 høydemetre) i søndags, var ikke til å merke. Det var herligt! Hadde det vært siste år, så ville jeg fortsatt være «merket» av den tur, men ikke i år. Formen er blitt vesentlig bedre og jeg har formået at cutte min restitusjonstid, perfekt!

Strandstigen, vatnet og Kvalsauktinden

Jeg løp rask forbi Strandheia uten å gjøre stopp, da jeg skulle nå Kvalsauktinden innen arbeide. Etter Strandheia er det et flatt parti innen det går ned Strandstigen, som i mine øyne er en fantastisk plass å trene sitt nedløp. Det er sti hele veien ned, men er den så tilpas teknisk at du må være 100% våken og fokusert.

Løper i en dal med flere vatnet innen det går opp til Kvalsauktinden.

Innen du begynner løpet opp mot Kvalsauktinden, så kommer du til en liten dal med 3-4 vatnet. Her måtte jeg bare gjøre et kort opphold innen jeg fortsatte, det var så nydelig, en liten perle på turen. Fra dalen og opp til Kvalsauktinden er det god merket sti. Når kommer opp til toppen får du en helt fantastisk utsikt, hvor du kan se ennå flere fjelltopper østover på Hinnøya.

På toppen tok jeg 5 minutters pause og nøt utsikten mens jeg spiste en energibar fra nu3. Er vild med disse energibarer og så er de økologiske og laktosefri (for de som har laktose intoleranse)! Den jeg spiser er med gojibær, chiafrø og sesam, og kan fås her.

Kvalsauktinden 767moh - nyter utsikt og energibar fra nu3

Nyter utsikten og en energibar fra nu3

Nå hadde jeg dessverre ikke tid til å fortsette mitt løp videre, men ville gjerne ha løpet litt lengere for å se om det var mulig å komme til Middagstinden. Det så mer luftigt ut jo lengere ut du kommer, men tror det er fuldt mulig å fortsette henover fjellryggene, hvis bare du er frisk og er vant med å begå deg i fjellene. Det må komme an på en prøve neste gang jeg får tid og tar turen opp her.

Kvalsauktinden - Suunto Ambit3 Vertical klokke

Suunto Ambit3 Vertical – sjekker høydeprofilen på Kvalsauktinden.